SWOT-analyse

Strenghts

  • Aanbieden van complete producten en diensten
  • Lokale betrokkenheid
  • Ervaren en deskundig personeel

 

Weaknesses

  • De resultaten staan onder druk
  • Weinig onderscheid t.o.v. de concurrenten

 

Oppurtunities 

  • Samen gaan werken met de lokale makelaars en gebruik maken van de nieuwbouwexplosie
  • Beperkte kennis van klanten 
  • Persoonlijke aandacht voor de klant

 

Treaths

  • De continue verandering in de behoeftes van de klant
  • Digitalisering 
  • De grotere naamsbekendheid van concurrenten

 

Wat is het kernprobleem?

Het kernprobleem is dat de Bondsbank van zijn bedreigingen af moet en de mogelijkheden aan gaan. Het personeel van de Bondsbank is deskundig genoeg om in te kunnen spelen op de veranderende behoeftes van de klanten. Door de punten onder het kopje treaths aan te pakken kan de bank zich gaan onderscheiden van zijn concurrenten. Dit in combinatie met de mogelijkheden die er liggen voor de Bondsbank zou de bank een sterke positionering aan kunnen nemen binnen de markt. Door samenwerkingen met derden kan de bank zich nog sterker maken en de concurrentie aangaan tegen de grotere concurrenten met een grote naamsbekendheid. 

Marketingbeleid

Product

De producten bij banken zijn over het algemeen bijna gelijk aan elkaar. Daardoor is het de noodzaak voor de bank om zich op andere vlakken te kunnen onderscheiden van zijn concurrenten op de markt. Dit kan de bank doen door de dienst die bij het product hoort te optimaliseren. De klant staat centraal en bepaald dus uiteindelijk hoe de dienst eruit zal zien. Het gaat om de persoonlijke aandacht voor de klant en het uitwerken van de wensen van de klant. 

 

Promotie

De bank zet diverse communicatiemiddelen in. Zo adverteert het hoofdkantoor van De Bondsbank landelijk op radio en tv, vooral ten behoeve van bekendheid en imago van De Bondsbank. Op lokaal niveau wordt er gerichter voor de aangeboden diensten geadverteerd in de plaatselijke bladen en worden directmail, emailcampagnes en facebookcampagnes gehouden. Verder bellen de bedrijfsadviseurs naar klanten en potentiële klanten om bezoeken af te spreken voor advies. Om de burgers in de diverse gemeenten te bereiken wordt er geadverteerd in de Zuiderzeekrant. Daarnaast gebruikt men bigdata om potentiele klanten te selecteren en te benaderen.

 

Prijs

Ongeveer 30% van de consumenten vindt het belangrijk om onafhankelijk advies te krijgen en is dan ook bereid om hier meer voor te betalen. Als De Bondsbank de dienstverleningen verbetert, zullen de prijzen mee stijgen met de verbeteringen.

 

Plaats 

De Bondsbank bevindt zich in heel Nederland, maar is vooral regionaal georganiseerd. Het heeft een netwerk van 24 regiokantoren verspreid over heel Nederland. Het afzetgebied van de Bondsbank Zuiderzee bedraagt ongeveer 100.000 inwoners. Lokale betrokkenheid is een van de sterke punten van de bank. Door samen te werken met de verschillende makelaars kunnen ze een groot marktaandeel in dit gebied halen.

 

Personeel

Het is voor het personeel van bondsbank Zuiderzee belangrijk dat zij meer getraind worden in hun adviesvaardigheden. Door deze vaardigheden te onderhouden met trainingen en cursussen zal het personeel beter op de behoeftes van de klanten kunnen inspelen. Deskundig en ervaren personeel is een basis onderdeel waar altijd het accent opgelegd moet worden. 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb