Markt

De markt waarin Dauphine & More zich bevindt is een business to consumer-markt (B2C). De producten en diensten die voorkomen uit de onderneming zullen geleverd worden aan consumenten, de eindgebruikers. 

Business definitie 

Techniek

  • Kennis vergaard bij Fitness Dauphine
  • Kennis van de branche 
  • Kennis van organiseren 
  • App 'BARG'
  • Netwerk van Pelle Barg
  • Website van Dauphine & More
  • Leveren van diensten specifiek afgestemd op de wensen van de klant

Markt 

De afnemers zullen bestaan uit consumenten die een reis willen boeken. Deze zullen gebruik maken van de app en van de website. 

Functie

De behoeftes van de consument zullen vervuld worden door specialistische zorg en persoonlijke aandacht. 

 

Belangrijke kengetallen voor Dauphine & More

Numerieke distributie 

Om de numerieke distributie te berekenen zijn de volgende getallen nodig:

  • Aantal plaatsen waar de app verkrijgbaar is = 30 platforms
  • Het mogelijke aantal verkoopplaatsen = 350 platforms

Deze gegevens worden toegepast in de formule:

(Aantal plaatsen waar de app verkrijgbaar is / het mogelijke aantal verkoopplaatsen) x 100%

(30 / 350) x 100% = 8,57%

Gewogen distributie 

Om de gewogen distributie te berekenen zijn de volgende getallen nodig:

  • Omzet van de platforms waar de BARG app wordt aangeboden = €28.000 x 30 platforms = €840.000
  • Omzet van de platforms waar de BARG app aangeboden zou kunnen worden = €30.000 x 350 platforms = €1.050.000

Deze gegevens worden toegepast in de formule:​

(Omzet van de platforms waar de BARG app wordt aangeboden / omzet van de platforms waar de BARG app verkocht zou kunnen worden) / 100%

(€840.000 / €1.050.000) x 100% = 8%

Selectie-indicator 

Met de gegevens van de vorige berekeningen kunnen de volgende formule uitrekenen:

  • Marktbereik (gewogen distributie) = 8%
  • Distributiespreiding (numerieke distributie) = 8,57%

Marktbereik / distributiespreiding

 

8% / 8,57% = 0,93%

Marktaandeel 

 Om het marktaandeel te berekenen zijn de volgende getallen nodig:

  • Distributiespreiding = 8,57%
  • Selectie-indicator = 0,93%
  • Omzetaandeel = 10%

Deze gegevens worden toegepast in de formule:​

Marktaandeel = a * b/a * d 

a = distributiespreiding 
b/a = selectie-indicator
d = omzetaandeel

8,57% x 0,93% x 10% = 0,8%